Tips aku : jimat pada gaji pertama

//Assalamualaikum . bonjour



Alhamdulilah, dh sebulan cukupnya aku kerja, gaji pon dh dapat.

Bila dh dapat gaji mcm2 aku nak beli, hitu hini, rasa cam tak hengad dunia dhhh centu.

So, ini la yg terjadi pada aku, koma duit, trauma nampak duit byk2, keja nak membeli ja,

Last2, bagi mak pgg, stgh aku punya, stgh mak aku punya. fair and round :)

Alkisahnya, sebab aku tau makin lama duit ada dengan aku, makin mengalir la duit aku, nampak tak aku buat hipotesis? dulu skolah aku la teror buat hipotesis ni, inferens apa semua aku tau la, tu sbb sains ckup makan, haha.

Kira mak aku la pgg duit aku, dapat kat aku mmpoih duit tu aku ganyang, tak hidup dh duit tu

So tepaksa la tahan nafsu membeli yg membuak2 ala ala periuk nasik mak tuh, eh silap, cooker k! haha, kau ade? eh mcm aku kesah kau ade. haha.

Tips 1 : kawal nafsu 

Tips 2 : beli barang yg perlu dari kehendak, nak beli boleh tu tplg. ni tips aku, jgn nak sebok!

Tips 3 : listkan apa yg nak dibeli

Tips 4 : jgn lupa mak ayah, bukan anak pertama ja kena bg nafkah, selagi ada mak ayah, selagi rasa diri tu ada tanggungjawab, bagilah. baru berkat, baru merasa skit :)

Tips 5 : suruh je mak ayah pgg kad atm korang :)

Tips 6 : jimatt !

Tips 7 : amalkan diet mybe?

Tips 8 : bersyukur apa yg ada, jgn merungut

Tips 9 : kalau teringin sgt tp tak berbaloi, tgok ckup. hadkan pembelian barang2 kehendak mcm di tips 2 

Tips 10 : menabung cam aku, jmp duit syiling lam rumah mengaku aku punya, aku mmg suka duit syiling, duit syiling tu la aku simpan smpai jadik beratus2 tau dak. 


sedihhhh -.-
//pja bambam
 
COPYRIGHT BY NURUL HAFIZA ©